Prins Claus Conservatorium

De training voor musici die zich willen specialiseren in het werken met mensen met dementie is ontwikkeld op basis van onderzoek en pilots aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen en het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Het lectoraat Lifelong Learning in Music van het Prins Claus Conservatorium heeft onderzoek gedaan naar de praktijk van Music for Life, een project van Wigmore Hall Learning en Dementia UK.
Philip Curtis, mede-directeur van EMBRACE Nederland, doceert aan het Prins Claus Conservatorium en het Koninklijk Conservatorium. Alle musici van EMBRACE Nederland hebben de module ‘Muziek en Dementie’ in de Master of Music gevolgd aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen. EMBRACE Nederland is convenant-partner van het conservatorium in Groningen.

    

 

Wetenschappelijk onderzoek

Over de effecten van muziek op mensen met dementie zijn een aantal publicaties verschenen, die u via onderstaande download-links kunt lezen.

 

Indien u geïnteresseerd bent in nadere informatie over muziek en dementie dan kunnen wij u de volgende boeken en artikelen aanraden.

Boeken

Kitwood, T. (1997), Dementia Reconsidered: The person comes first, New York, Open University Press
Renshaw, Peter (2010), Engaged Passions: Searches for Quality in Community Contexts, Delft, Eburon Academic Publishers
Sacks, Oliver (2007), Musicophilia: Tales of Music and the Brain, New York/London, Random House / Picador PanMacmillan
Scherder, E. (2017), Singing in the brain: Over de muzikale samenwerking tussen muziek en hersenen, Amsterdam, Athenaeum
Smilde e.a., R. (2014), While the music lasts: On music and dementia, Delft, Eburon Academic Publishers
Zeisel, John (2010), I’m still here: Creating a better life for a loved on living with Alzheimer’s, London, Piatkus

Artikelen

Marshall, N.A. & Shibazaki, K. (2016), Seeking Asylum: The Benefits for Clients, Family Members and Care-givers of Using Music in Hospice Care, in: Asian Journal of Human Services, volume 11, pp. 18-30
Marshall, N.A. & Shibazaki, K. (2017), Promoting Wellbeing: Amylase as an Indicator of Changes in Stress Level in People with Intellectual Disabilities, in: Asian Journal of Human Services, volume 12, pp. 60-76

Start typing and press Enter to search